Wat zijn de kosten van stress op het werk?

Het idee dat werk een ‘home away from home’ moet zijn, is niet zomaar een nieuw verschijnsel. Het is een voortschrijdend inzicht in het duurzaam ondernemen naar werknemers toe. Het thuis kunnen voelen op het werk is een absolute noodzaak om stress en burn-out te voorkomen, maar ook om betere relaties, werkprocessen en productiviteit te stimuleren.

We weten allemaal dat de kosten van een burn-out groot zijn -gemiddeld zo’n 225 euro per dag. Dit komt neer op 42.000 per jaar (70.000 inclusief re-integratietraject). Maar de kosten van ‘gewone’ stress blijven vaak wat onderbelicht.

Door verhoogde stress concentreren werknemers zich minder, zijn ze minder effectief en presteren slechter. Een werknemer presteert op deze momenten ongeveer 35% minder goed. Dit kost een werkgever ongeveer 160 euro per dag -3500 per maand- uitgaande van een de gemiddelde opbrengst van een hbo’er.

Door van welzijn een prioriteit op het werk te maken, kan een bedrijf veel kosten besparen. Maar daar zijn helaas veel bedrijven vaak paradoxaal te druk voor.

0
kosten van burn-out per werknemer per jaar
0
kosten van burn-out per dag per werknemer
0%
minder effectief bij stress
0
kosten per werknemer per dag door stress

Hoe kun je op de kosten van stress besparen?

Dit blijft altijd een interessante discussie, want het gaat hier om een spanningsveld tussen zeer veel uiteenlopende belangen en behoeftes. Enerzijds zijn er de belangen en behoeften van de organisatie. Vanuit de organisatie kan er wel voor gezorgd worden dat de de bedrijfscultuur aandacht geeft voor het verminderen van stress, door bijvoorbeeld overwerken te verbieden, of verbieden om in het weekend nog mails te sturen. Ook het stimuleren van autonomie, veiligheid en collegialiteit speelt hierbij een rol in. Het gaat hier eigenlijk om 4 batterijen die bij de werknemer goed opgeladen moeten kunnen worden -de lichamelijke (denk eten, pauze, nachtrust), emotionele (lekker in je vel zitten), mentale (goed kunnen concentreren en daar ook de ruimte voor hebben) en inspirationele (bijdragen aan iets groters dan jezelf) batterij.

Op een persoonlijk niveau kun je ook aan deze 4 batterijen werken om stress te verminderen en vitaliteit te verhogen. Sporten, gezonde voeding en ontspanning zoals yoga of meditatie helpen hier bij. Maar het elk persoon is anders en heeft dus andere behoeften.

Uit de wetenschap blijkt dat meditatie een goed effect heeft op al deze 4 pijlers. Daarom hebben we een trainingsprogramma opgezet om, vanuit het individu, werknemers veerkrachtiger en stressbestendiger te maken. In de praktijk levert dit al veel op.