Wat is Neural Self-Hacking?

Neural Self-Hacking

Neural self-hacking is een methode waarbij meditatie en mindfulness wordt gebruikt om fysieke veranderingen teweeg te brengen in de structuur en functie van de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Dit heeft lichamelijke en geestelijke effecten, zoals bijvoorbeeld een betere gezondheid en meer geluk.

Bij neural self-hacking wordt er gebruikt gemaakt van de plasticiteit oftewel de veranderbaarheid van het brein. Bij leren van nieuwe informatie worden er in de hersenen nieuwe verbindingen tussen hersencellen aangelegd. Tijdens vergeten van informatie of los laten van emoties en patronen worden deze neurale verbindingen weer afgebroken. Zo kun je een update geven aan de software van je onderbewustzijn en  bepaalde patronen doorbreken of juist versterken.

Topsporters maken veel gebruik van neural self-hacking. Ze visualiseren bijvoorbeeld de perfecte golf-swing of de perfecte penalty. Voor de hersenen geldt namelijk dat er geen verschil is tussen een daadwerkelijke ervaring of een gevisualiseerde ervaring. Hierdoor kan men dingen veranderen of verbeteren zonder dit ‘in het echt’ te oefenen. Dit principe kan op alles toegepast worden, denk aan beter leren presenteren, je gezonder of gelukkiger voelen, beter kunnen focussen of het hebben van meer energie.

Je brein kun je zien als een afspiegeling van je verleden. Dit is de bril waarmee je naar de toekomst kijkt en in het hier en nu beslissingen neemt. Door visualisatie technieken toe te passen tijdens meditaties, krijgt je brein als het ware ‘nieuwe herinneringen’ op basis waarvan jij beslissingen kan gaan nemen.

Neural self-hacking leren?

Neural self-hacking klinkt ingewikkeld, maar is in de praktijk erg eenvoudig om te doen. Je kunt dit bijvoorbeeld al doen door met je ogen dicht te zitten en je te ontspannen. Door nu je voor te stellen hoe het is om te leven in jouw ideale situatie, ben je je brein al aan het hacken. Stel dat je presenteren spannend vindt, kun je je nu voorstellen hoe het is om een geweldig succesvolle presentatie te geven. Als je dit vaak genoeg en met genoeg overtuiging doet, begint je brein dit als een nieuwe herinnering te zien. Hierdoor wordt het presenteren later eenvoudiger.

We gebruiken deze technieken veel in onze meditatie methode. Naast onze workshops, kun je ook zelfstandig thuis aan de slag met onze meditatie MP3’s.

2018-04-04T12:10:00+00:00

About the Author:

Bart Heijting, MSc. MSc. PT Bart heeft zichzelf middels meditatie genezen, na jaren van chronische pijn als gevolg van een heftig snowboard ongeluk waarbij hij zijn nek brak. Hierna is hij zich gaan inzetten om meditatie uit de zweverige hoek te halen en voor iedereen toegankelijk te maken. Hij helpt nu wereldwijd mensen en organisaties met stress, gezondheids- en vitaliteitvraagstukken. Hij is getrouwd met Sasha en papa van Calvin en Ruby.