Peak Performance for Golf. Verbeter je Mental Game.

Flow

Ons beste spel spelen we als we ‘in the flow’ of ‘in the zone’ zijn. We denken niet na over ons spel. Alles gaat vanzelf en we voelen ons heerlijk. We vergeten alles en iedereen om ons heen en we hebben niet eens meer door hoe laat het is. Alles lukt. Op andere dagen gaat niets goed en frustratie neemt het van ons over.

Goede golfers lijken altijd in een flow te zitten. Alles wat ze zich visualiseren, lukt eenvoudig. Is dit hun talent? Zijn ze zo geboren of kun je dit leren? Om dit te begrijpen, moeten we kijken wat er in ons brein en lichaam gebeurt als we ‘in the zone’ zijn.

Op het moment dat we juist niet in een flow zitten en gestresst zijn, richt ons brein zich op 3 dingen. Wat er in ons lichaam gebeurt, onze omgeving en tijd. Dit is nog een overlevingsmechanisme uit de evolutie. Stel dat er gevaar dreigt, dan moeten we goed weten hoe we ons voelen, waar we in onze omgeving naar toe kunnen vluchten en hoeveel tijd we hebben om daar te komen. Ons brein is gemaakt om zich hier op te focussen.

Spelers die in een flow zitten, hebben het vaak over dat ze hun lichaam vergeten, dat ze niet meer weten een slag gemaakt te hebben. Ze beschrijven een tijdloze staat, waarin ze het publiek en de omgeving volledig vergeten. Tiger Woods omschrijft dit erg mooi in dit filmpje.

Flow is dus precies het tegenovergestelde van stress en er zijn effectieve manieren om in een staat te komen waarin we lichaam, tijd en omgeving los laten. Middels onstpannings- en meditatietechnieken kunnen we onze hersengolven vertragen tot in een staat waarbij we niet meer na hoeven te denken en ons onderbewustzijn het golfen van ons overneemt. We gaan onszelf uit de weg en laten ons lijf het werk doen. Je kunt deze techniek hier zelf eenvoudig trainen.

Visualisatie

We kunnen vanuit deze flow-staat ons brein en lichaam nog verder te trainen om beter te presteren middels visualisatie. Voor het brein maakt het namelijk niet uit of we een daadwerkelijke ervaring hebben, of dat we ons iets inbeelden. Zo bleek bij basketballers een groep die alleen maar vrije worpen aan het visualiseren waren geweest, net zo veel verbeterden als hun collega’s die elke dag 20 minuten aan het gooien waren geweest. Ons brein versterkt de hersenfuncties die we het meest gebruiken. Als we ons nu in een ontspannen en meditatieve staat gaan inbeelden hoe het zou zijn om een perfecte golfgame te spelen, met alle details hiervan, slijpen we nieuwe patronen in ons brein en onderbewustzijn. Je brein maakt nieuwe bandbreedte aan om beter te golfen. Je stopt je brein vol techniek en succesbelevingen, waar je op terug kan grijpen als je daadwerkelijk aan het spelen bent. In de praktijk blijkt dat spelers die dit regelmatig doen, veel sneller verbeteren in het golfspel.

Clinics

Wil je zelf ook aan je spel verbeteren? Neem dan contact op over het organiseren van een ‘Peak Performance for Golf’ clinic.

2018-04-04T12:22:38+00:00

About the Author:

Bart Heijting, MSc. MSc. PT Bart heeft zichzelf middels meditatie genezen, na jaren van chronische pijn als gevolg van een heftig snowboard ongeluk waarbij hij zijn nek brak. Hierna is hij zich gaan inzetten om meditatie uit de zweverige hoek te halen en voor iedereen toegankelijk te maken. Hij helpt nu wereldwijd mensen en organisaties met stress, gezondheids- en vitaliteitvraagstukken. Hij is getrouwd met Sasha en papa van Calvin en Ruby.