Omgaan Met Chronische Pijn

Volg een training

Wat is chronische pijn?

Chronische pijn is pijn die langer aanhoudt dan wat je zou verwachten van een natuurlijk herstel. Over het algemeen is dit langer dan 6 weken tot 3 maanden, afhankelijk van welke definitie je gebruikt. Op het moment dat je een blessure oploopt, of dat er iets mis gaat in je lijf, begint je lijf met het herstellen van het weefsel. Dit gaat over het algemeen gepaard met pijn, zwelling, roodheid en/of functieverlies. Hoe meer het lichaam herstelt, hoe minder pijn je nog ervaart. In het geval van chronische pijn zie je dat het lichaam vaak wel al hersteld is, maar dat de pijn nog net zo heftig aanwezig is. Hoe kan dit en hoe kun je omgaan met chronische pijn?

verloop chronische pijn meditatie mindfulness mind hacking liverewired

Hoe ervaren we pijn?

Bij chronische pijn spelen verwachtingen, eerdere ervaringen en beleving een erg grote rol. Je brein vraagt zich bij een pijnsignaal af ‘Is dit gevaarlijk, ja of nee?’. Op het moment dat we (onbewust!) denken dat iets gevaarlijk is, wordt de pijn heftiger. Als je op straat uit het niets door iemand tegen je schenen wordt geschopt, is dit over het algemeen pijnlijker dan dat dit tijdens een voetbalwedstrijd gebeurt. De beleving is compleet anders.

Tijdens een onderzoek naar pijnbeleving raakten ze mensen aan met een ijskoud stuk ijzer. Eén groep keek naar een blauw licht terwijl dit gebeurde, de andere groep naar een rood licht. De groep die naar het rode licht keek, ervoer de aanraking als een stuk pijnlijker dan de blauwe groep. Dit komt omdat we onbewust rood meer met gevaar associëren dan blauw.

omgaan met chronische pijn meditatie mindfulness mind hacking liverewired

Je brein en zenuwstelsel bij chronische pijn

Als je maar lang genoeg pijn voelt, worden je brein en zenuwstelsel erg goed in het voelen van pijn. Net zoals je goed in pianospelen wordt, als je dit maar vaak genoeg oefent. Je brein krijgt in beide gevallen langdurig bepaalde prikkels, waarmee je het traint om goed te worden deze prikkels te voelen. Omgaan met chronische pijn vraagt dan om een hele andere aanpak dan alleen maar het lichaam proberen te genezen.

Bij een uitgebalanceerde pijnbeleving is het signaal naar het brein evenredig met de schade in het lichaam. Op het moment dat je door je ervaringen, verwachtingen of geloofsovertuigingen denkt dat iets gevaarlijk is, wordt het pijnsignaal naar je brein door je ruggenmerg versterkt. Dit noemt met modulatie- het ruggenmerg werkt als een soort volumeknop. Men spreekt ook wel over sensitisatie. Je hele systeem wordt gevoeliger voor pijn.

In het geval van chronische pijn is er vaak geen enkele pijnprikkel meer nodig om toch pijn te voelen. Dit heet modificatie. Je brein en ruggenmerg houden je eigenlijk voor de gek. De volumeknop begint uit zichzelf pijn naar je brein te sturen.

Normaal

Modulatie

Modificatie

omgaan met chronische pijn meditatie mindfulness mind hacking liverewired

Bij langdurige pijn wordt je hele zenuwstelsel hypersensitief en overgevoelig. Het wordt sneller prikkelbaar en legt meer verbindingen tussen zenuwweefsel aan, zodat het meer pijnsignalen kan afvuren. Het lichaamsdeel waar de pijn oorspronkelijk zat, gaat steeds minder een rol spelen bij het sturen van pijnsignalen naar het brein. Geloofsovertuigingen spelen een grote rol bij de ervaring van pijn.

Omgaan met chronische pijn door meditatie

Naast de reguliere zorg kan meditatie veel bijdragen aan het beter omgaan met chronische pijn of soms zelf het overkomen van pijnklachten. Mensen die mediteren ervaren gemiddeld minder pijn dan mensen die niet mediteren. Er is aangetoond dat meditatie de pijnnetwerken in het brein minder actief maakt met 57% -de sensitisatie neemt hierdoor af.

Meditatie en mindfulness zorgen er ook voor dat je makkelijker afstand kan nemen van de pijn en je minder bandbreedte kwijt bent aan het voelen ervan. Je verliest jezelf minder snel in de pijnervaring. Het weekt als het ware de emotionele reactie op pijn los.

Meditatie schoont jouw hormonale huishouding op. Het verlaagt de hoeveelheid stresshormoon in je lijf, waardoor jouw zenuwstelsel minder heftig pijnsignalen doorgeeft. Meditatie maakt ook een scala aan natuurlijke pijnstillers aan, zoals bijvoorbeeld endorfine en oxytocine.

We hebben goede ervaringen met het trainen van een breed scala aan klachten, van fibromyalgie tot lage rugklachten, ontstoken gewrichten, herstel na chemotherapie en nog meer. Onze meditatie methode kan jou wellicht ook helpen. Kijk bij ons trainingsoverzicht of neem contact op voor vragen. We helpen je erg graag met mogelijke klachten die je hebt.

Volg een training
© 2018 liveRewired | All rights reserved
© 2018 liveRewired | All rights reserved
© 2018 liveRewired | All rights reserved
2018-04-04T11:50:10+00:00

About the Author:

Bart Heijting, MSc. MSc. PT Bart heeft zichzelf middels meditatie genezen, na jaren van chronische pijn als gevolg van een heftig snowboard ongeluk waarbij hij zijn nek brak. Hierna is hij zich gaan inzetten om meditatie uit de zweverige hoek te halen en voor iedereen toegankelijk te maken. Hij helpt nu wereldwijd mensen en organisaties met stress, gezondheids- en vitaliteitvraagstukken. Hij is getrouwd met Sasha en papa van Calvin en Ruby.