Eenvoudig Leren Mediteren

Leren mediteren makkelijk gemaakt

De meeste mensen weten wel dat mediteren goed voor hen zou zijn, maar de eerste stap nemen is vaak het probleem. Leren mediteren is moeilijk, ik kan het niet en ik weet niet waar ik moet beginnen, zijn dingen die wij regelmatig horen van deelnemers. Maar ik kan je zeggen, leren mediteren is erg makkelijk en leuk als je maar even de juiste richting in wordt gestuurd. Als je klaar bent met lezen van dit artikel, weet je precies hoe je kunt starten. En we hebben als bonus twee geleide meditaties voor je waarmee je gelijk aan de slag kan!

Stap 1: De essentie van meditatie

De kern van mediteren is het verplaatsten van jouw aandacht naar binnen. Dus je focus op de buitenwereld (wat je hoort, ziet, ruikt, voelt, proeft) vervang je door een focus op je interne wereld (je gedachten en emoties). Dit doe je door ogen te sluiten en gewoon op te merken welke gedachten en gevoelens naar boven komen. Met deze gedachtes hoef je niks te doen. Veel mensen denken dat ze deze gedachten actief moeten los laten of moeten weg drukken om stil te worden in hun hoofd. Hier gaat het niet om. Het gaat er om dat je gewoon opmerkt dat deze gedachten er zijn -zonder er over te oordelen. Door jouw aandacht op deze wijze naar binnen te verplaatsten, neemt het aantal prikkels af dat je binnenkrijgt waardoor je al een stuk rustiger wordt. Je wordt bewust van het feit dat je bewust bent.

leren mediteren mindfulness meditatie liverewired

Stap 2: Aan de slag

Een erg goed beginpunt is een mindfulness meditatie waarbij je jouw ademhaling volgt. Je gaat zitten zoals je zelf prettig vind (liggen mag ook, maar dan val je sneller in slaap) en doet je ogen dicht. Vervolgens volg je met je aandacht je ademhaling. Misschien vind je het prettig om je buik te voelen als je ademt, of je neus, of je keel. Dat maakt allemaal niet uit. Kies wat voor jou werkt.

Op het moment dat jouw aandacht afdwaalt en je dat merkt, geen paniek, kom gewoon terug met je aandacht naar het voelen van je ademhaling. In het begin zal dit waarschijnlijk vaak gebeuren, maar hoe meer je jezelf terug fluit, hoe makkelijker dit wordt. Je zult merken dat na een paar minuten het je al makkelijker af gaat. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan ook al een stuk meer ontspannen.

Je kunt dit zelf oefenen, met of zonder muziek, en zo lang of kort je wilt. Als je het prettig vindt, kun je ook onze geleide meditatie gebruiken om dit te oefenen.

Uitleg meditatie

Geleide Ademhalingsmeditatie

Hoera! Je bent aan het mediteren.

Dat viel wel mee toch? En hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker dit wordt. Ook worden de effecten steeds sterker. Dus als je nog dieper en meer wilt ontspannen, is het aan te raden om te blijven oefenen. Het liefst dagelijks.

Stap 3: Een stapje extra

Je kunt mediteren om alleen stil te worden, maar je kunt ook een stapje verder gaan. In een staat van diepe ontspanning kun je middels visualisatie en oproepen van emoties diepe effecten bereiken.

Een vervolg meditatie die wij aan veel van onze studenten leren is de meditatie hier onder. Het is een meditatie waarbij je weer gebruikt maakt van je ademhaling om je in een staat van ontspanning te brengen. Maar daarna ga je positieve emoties oproepen en proberen te voelen. Wat dit doet is dat jouw hart en brein zich in no-time balanceren -dit heet hartritme variabiliteit. Wil je de achtergrond hiervan leren, kun je dat hier vinden. Wat er ook gebeurt, is dat jouw brein meer bandbreedte reserveert voor het voelen van deze emoties -je wordt er dus gelukkiger van. Dit is ook wetenschappelijk bewezen. Tevens krijgt jouw immuunsysteem een enorme boost.

Je kunt deze meditatie hier onder uitproberen. Doe een koptelefoon op, sluit je ogen en volg mijn stem in deze heerlijk geleide meditatie.

Stap 4: Wil je verder leren mediteren?

Er zijn net zo veel meditatie methodes als dat er meditatie leraren zijn. Het is dus belangrijk om een manier van mediteren te vinden die jij zelf prettig vindt. Leren mediteren moet natuurlijk wel leuk blijven!

Wil je meer over onze meditatie methode leren, dan kan dat hier.

Volg een training

Download hier onze geleide meditaties

2018-04-04T12:14:50+00:00

About the Author:

Bart Heijting, MSc. MSc. PT Bart heeft zichzelf middels meditatie genezen, na jaren van chronische pijn als gevolg van een heftig snowboard ongeluk waarbij hij zijn nek brak. Hierna is hij zich gaan inzetten om meditatie uit de zweverige hoek te halen en voor iedereen toegankelijk te maken. Hij helpt nu wereldwijd mensen en organisaties met stress, gezondheids- en vitaliteitvraagstukken. Hij is getrouwd met Sasha en papa van Calvin en Ruby.